ADAS på en dashcam förklaras
, door Allcam dashcams, 2 min lezen
, door Allcam dashcams, 2 min lezen
ADAS varnar föraren genom ljudsignaler och/eller blinkande LED-lampor när en farlig situation uppstår på vägen. En ADAS dashcam erbjuder en lösning i den alltmer hektiska trafiken. ADAS består av flera funktioner som kan slås på och av individuellt.
FCWS (varningssystem för kollisioner framåt)
FCWS varnar när du närmar dig ett framförvarande fordon i låg hastighet. Ibland kan det hända att du i en trafikstockning inte är uppmärksam för ett ögonblick och riskerar att köra in i bilen framför, medan bilen framför ibland inte är uppmärksam och sakta backar utan att du märker det. FCWS varnar dig i dessa situationer så att du kan förutse bättre.
FVSA (larm för start av framförvarande fordon)
Till skillnad från FCWS varnar FVSA dig när bilen framför dig redan har startat medan du fortfarande står stilla. I de flesta fall har bilarna bakom dig redan meddelat detta genom sin signalhorn, men om du fortfarande väntar efter 10 sekunder kommer FVSA att ge dig en varning.
LDWS (varningssystem för avvikelse från körfältet)
Detta system varnar när det finns risk för att du byter fil eller körriktning utan att det märks. Du kanske känner igen det, du har kört på en tom motorväg i en halvtimme och tappar koncentrationen lite. I så fall varnar LDWS dig när det finns risk för att du långsamt lämnar ditt körfält. LDWS fungerar endast vid högre hastigheter, vanligtvis 60 km/h eller mer.
Förutom ovanstående system kan vissa dashcams, till exempel de från Mio, också varna dig för andra situationer. FA (Fatigue Alert), till exempel, varnar dig om du har kört en längre tid utan att ha tagit en paus. Du kan själv ställa in tidsgränsen till 2, 3 eller 4 timmar. Mio dashcams har också en strålkastarpåminnare som varnar dig när du har glömt att sätta på strålkastarna samt ett Eco-läge som visar hur energieffektivt du kör.
Trots att ADAS kan vara ett bra komplement kan man inte lita till 100% på systemen. Till skillnad från till exempel Tesla, där det inbyggda ADAS-systemet använder flera kameror och sensorer, måste en dashcam nöja sig med en kamera. Djupet kan därför inte uppskattas exakt och mätningen är också mycket beroende av väder- och körförhållanden. Dessutom utvecklas de flesta ADAS-system i Asien, där infrastrukturen skiljer sig från den i Europa. Därför får vi regelbundet höra från kunder att systemen utlöser signaler i fel situationer eller, ännu värre, inte utlöser några signaler alls i farliga situationer. Du bör därför bara använda ADAS för att stödja din körning, men alltid hålla ett vakande öga på din egen körning.