Anslutning av kontinuerlig eller hardwire kit
, door Allcam dashcams, 6 min lezen
, door Allcam dashcams, 6 min lezen
Manual för installation av en 2- eller 3-ledars permanent strömkabel i bilens säkringsbox.
Installation av ett hardwire kit eller ett permanent kit är nödvändigt för att många dashcams ska kunna använda parkeringsläget. Ofta är det också trevligare och bekvämare att installera ett hardwire kit för din dashcam än att använda cigarettströmförsörjningen. När allt kommer omkring håller du cigarettströmförsörjningen fri för andra enheter och har färre kablar som löper genom din bil.
Hardwire kit ansluts vanligtvis till bilens säkringsbox. Detta beror på att säkringsdosan innehåller alla nödvändiga anslutningspunkter för hardwire-kitet och att det är där kablarna kan anslutas säkert och enkelt. I princip kan strömförsörjningen också anslutas till någon annan strömkälla i bilen, t.ex. i närheten av radion eller någon annan plats i kupén. Men då måste du i de flesta fall ta bort delar av inredningen och löda fast kablarna. I den här guiden begränsar vi oss därför till installation vid säkringsdosan.
Att installera ett hardwire kit är relativt enkelt och kan göras på ungefär en timme med lite teknisk kunskap och rätt verktyg. I de flesta fall kan du även vända dig till din återförsäljare eller verkstad för att installera strömförsörjningen.
Obs: Om du själv installerar ett hardwire kit kan det påverka din bils garanti.
För en snabb och enkel installation erbjuder vi en komplett installationssats värd 19,50 euro. Det innehåller en spänningsdetektor, kabeltrimmer, buntband och kabelklämmor samt två av alla fyra typer av Add-a-Circuit säkringshållare. Dessa säkringshållare behövs för att snyggt ansluta kabeln till säkringarna. Vissa hardwire kit levereras med säkringshållare som standard.
Den svarta kabeln går till jord, vilket inte kräver någon säkringshållare. För varje typ av säkring (beroende på bilens märke och modell) finns en separat typ av säkringshållare: Standard, Mini eller Micro, eller Micro2. Kontrollera före köpet vilken typ av säkringar som används i din bil (det kan finnas flera olika):
Vissa nätaggregat har redan en Mini/ATS-säkring på båda kablarna som standard. Om din bil använder den här typen av säkringar och du har två lediga platser (kontinuerlig och switchad) kvar, kan du helt enkelt placera dessa säkringar där. Om din bil inte har minisäkringar eller om du inte har några lämpliga lediga platser måste du ändå använda en säkringshållare. Du klipper då av minisäkringarna från kabeln och placerar den avskalade änden i skalet på säkringshållaren (se steg 5 i installationen nedan).
Förutom säkringshållarna behöver du följande verktyg för att installera ett hardwire kit:
- Skruvmejsel/nyckel - för att komma åt säkringsdosan.
- Avbitartång eller avbitartång - för att förbereda kabeln.
- Spetstång - för att ta bort en säkring.
- Kabelklammertång - för att klämma fast kabeln om du använder en säkringshållare.
- Spänningssökare eller multimeter - för att se vid vilka punkter det finns ström och testa strömförsörjningen.
- Kabelklämmor + snickare - för att dölja kabeln snyggt senare.
Vi skiljer grovt sett mellan två typer av hardwire kit; 2-ledar och 3-ledar hardwire kit. Det är viktigt att du i förväg vet vilken typ av nätaggregat du har och hur du ska installera det. Ett hardwire kit har alltid en svart ledning för jord, så beroende på typ av strömförsörjning finns det ytterligare en eller två ledningar som ska anslutas till ett eluttag.
Ett 2-ledars hardwire kit är den enklaste varianten av ett hardwire kit med en ledning ansluten till ett eluttag och en för jord. Du har två alternativ när du installerar den:
- Permanent strömuttag : Strömförsörjningen ger kontinuerlig ström, även när tändningen är avstängd. Dashcamen kommer därför att vara påslagen under parkering och du kan använda parkeringsläget om det behövs.
- Switched power point: strömförsörjningen ger ström endast när tändningen är påslagen. Den här installationen fungerar faktiskt som en ersättning för cigarettströmförsörjningen och dashcam slås på och av med tändningen. Det är därför inte möjligt att använda parkeringsläget här.
Detta är den mest avancerade varianten av ett hardwire kit med två ledningar som är anslutna till olika strömställen och en ledning för jord. Den här typen av strömförsörjning kan oftast bara anslutas på ett korrekt sätt*.
- Batteri/B+/Power/VCC: Till en kontinuerlig strömförsörjningspunkt som även levererar ström när tändningen är avstängd.
- ACC: Till en switchad strömkälla som endast levererar ström när tändningen är påslagen.
Färgen på kablarna (gul eller röd) skiljer sig åt mellan olika typer av hardwire kit, så läs alltid noga igenom etiketterna och/eller bruksanvisningen för strömförsörjningen. Med en 3-ledars strömförsörjning skickar ACC-kabeln (tillbehör) en signal till dashcamen när bilens tändning slås på och av.
* Obs: För vissa dashcams rekommenderas eller levereras en 3-tråds permanent strömförsörjning medan dessa dashcams inte stöder automatiskt parkeringsläge. I dessa fall kan ACC-kabeln klippas av eller isoleras och det permanenta hardwire-kitet kan installeras som ett 2-ledars permanent hardwire-kit. Undantaget är Motocam dashcams, där den gula kabeln måste vara ansluten eftersom dashcamen annars inte startar.
Du kan nu börja installera strömförsörjningen. Gör det bekvämt för dig och gör det helst en solig dag eller i ett väl upplyst garage.
Bestäm först var dashcamen ska hänga i bilen. Vi rekommenderar att du alltid placerar kameran utom synhåll, på en plats där den inte hindrar utsikten från bilen. I det här fallet hänger vi kameran bakom innerbackspegeln. Från den plats där dashcamen kommer att hänga kan kabeln döljas.
Kontrollera bilens manual för att se var säkringarna är placerade. Vanligtvis är de placerade nära fotänden på förarsidan längst ner på instrumentbrädan och täckta med ett avtagbart lock eller en flik. I vårt fall finns säkringarna också på förarsidan.
Börja med att dra kabeln i grova drag från dashcamen. På så sätt vet du senare hur mycket kabel som finns kvar och kan börja installera strömkabeln. Om det behövs kan du klippa av en kabellängd så att du inte har för många kablar kvar.
Använd en ”spänningsdetektor” för att avgöra vilken säkring som ger ström när motorn är på eller av. Bilens instruktionsbok brukar också visa detta. Normalt är t.ex. säkringen för bromsljusen eller signalhornet ständigt strömförande, medan säkringen för belysningen (på instrumentbrädan) inte är det.
För att installera kabeln måste du ta bort den säkring du vill använda med t.ex. en spetsig tång. Med en avbitartång kan du ta bort manteln från kabeln så att du kan sätta in den vid säkringen.
Använder du en säkringshållare? Sätt då in säkringshållaren på den plats där du just tog bort säkringen. Sätt sedan tillbaka själva säkringen i säkringshållaren, tillsammans med den säkring som följde med säkringshållaren. På så sätt är båda punkterna säkrade. Kabeln från hardwire kittet sätts in i cylindern på säkringshållaren och du klämmer sedan fast den med en kabelklippare. Det är också viktigt att säkringshållaren sätts in rätt orienterad i kontakten. Se diagrammet och bilderna nedan:
Kabelns svarta ledare ska anslutas till en jordningspunkt. Detta är en punkt som är ansluten till bilens chassi. Vanligtvis finns en sådan punkt i närheten av säkringarna, och den kan ofta identifieras med en skruv eller mutter som även andra kablar är fästa vid. Kontrollera bilens manual om det behövs.
Kontrollera igen att kabeln är ordentligt fastsatt på alla punkter. Om den är det, kontrollera att dashcamen fungerar. Om så också är fallet kan du återmontera eventuella paneler som har tagits bort och dölja kabeln på ett snyggare sätt.