Använda en dashcam med batteri
, door Allcam dashcams, 7 min lezen
, door Allcam dashcams, 7 min lezen
Tips för att använda en dashcam med batteri.
Finns det en dashcam med inbyggt batteri? Dashcams finns i alla former och storlekar. Med en, två eller till och med tre kameror, GPS, Wifi, Bluetooth, etc. Så det finns inte mycket mer att önska sig, kan man nästan tro. Men det finns det: en dashcam med inbyggt batteri.
Vi hör det allt oftare: ”Jag letar efter en dashcam med ett stort batteri eller batteri” och ”Är en dashcam uppladdningsbar eller finns det en uppladdningsbar dashcam?”. Det verkar finnas en stor efterfrågan på dashcam på batteri eller med batteri. Det låter också väldigt bekvämt; du laddar dashcamen hemma i några timmar och när du ska ut och köra placerar du dashcamen i bilen och den filmar tills batteriet tar slut. Då behöver du inte längre strömförsörjning och kablar i bilen, och bilbatteriet skyddas också från att laddas ur.
Det bästa alternativet för en dashcam med inbyggt batteri är våra actionkameror från SJCam. Dessa har alla ett uppladdningsbart batteri och som tillval kan du beställa en sugkoppshållare och strömförsörjning för bilen. Precis som en dashcam har de en Loop recording-funktion men ofta ingen G-sensor, parkeringsläge eller GPS-mottagare.
Faktum är att de flesta dashcams har ett inbyggt batteri, men de är i allmänhet mycket små. I många andra typer av videokameror och kameror finns det ofta ett batteri eller ett batteri på minst 1000 mAh. Du behöver detta eftersom du ofta kommer att använda kameran på en plats där det inte finns någon strömförsörjning. Smartphones har ibland till och med batterier på 2000mAh eller mer. I dashcams överstiger batteriet eller batterikapaciteten ofta inte 300mAh, tillräckligt för att filma i kanske 10 minuter.
Så vad är batteriet i dashcam till för? Den främsta anledningen till att det finns ett batteri i en dashcam är av säkerhetsskäl. Det beror på att batteriet säkerställer att den senaste videon fortfarande kan sparas i händelse av ett plötsligt strömavbrott, till exempel en olycka. Om en dashcam inte hade något batteri skulle den omedelbart stängas av och den sista (vanligtvis avgörande) videon skulle inte sparas på SD-kortet.
Smarta telefoner och andra kameror har ofta ett större batteri. Så varför finns det inte ett större batteri eller batteri i en dashcam? Det finns några anledningar till detta:
Hållbarhet
Normala batterier och ackumulatorer fungerar bäst när de är fulladdade och sedan helt urladdade. Det är inte bra för ett batteri att bara vara halvladdat och tömt, kapaciteten försämras snabbt. I praktiken är en dashcam nästan kontinuerligt ansluten till cigarettströmförsörjningen i bilen. Om den hade ett stort (dyrt) batteri i sig skulle den ändå inte hålla länge, vilket vore synd. Det är därför många tillverkare väljer ett mindre, billigt batteri.
Säkerhet
Ett batteri är inte särskilt motståndskraftigt mot höga och låga temperaturer, än mindre mot variationer i dessa. En instrumentbräda i en bil kan snabbt nå 100˚C en varm dag, vilket är katastrofalt för ett batteri och till och med mycket farligt. När temperaturen är för hög kan ett batteri läcka eller i värsta fall explodera.
Överflödig
Det kanske mest uppenbara skälet till att dashcams inte har ett stort batteri är att du använder dem i bilen. I bilen har du många sätt att driva dashcam. Bilens batteri är mycket stort och laddas kontinuerligt, så du kommer aldrig att sakna ström till dashcamen.
Många dashcams har idag inte längre ett inbyggt batteri utan en så kallad superkondensator. Dashcams med en superkondensator är mycket mer hållbara än de med batteri och tål också mer extrema temperaturer. En superkondensator skapar en störande statisk laddning mellan två plattor, medan ett batteri genererar spänning genom kemiska processer. Superkondensatorer är lite dyrare än batterier, vilket är anledningen till att man oftast ser dem på dashcam i en högre priskategori. Livslängden för dashcams med en superkondensator är dock mycket längre än för dashcams med ett batteri.
En ”nackdel” är att en superkondensator genererar mycket mindre ström än ett batteri, så en dashcam med superkondensator stängs faktiskt av nästan omedelbart när strömmen bryts. Dashcams med en superkondensator kan därför inte användas alls utan att vara anslutna till strömförsörjningen i bilen eller ett externt powerbank, medan dashcams med ett litet batteri fortfarande kan användas i några minuter.
Du kan alltså inte ladda en dashcam. Så hur använder man den? Det finns i princip tre alternativ:
1. Cigarettström
Det enklaste sättet att driva din dashcam är att ansluta den till cigarettströmförsörjningen i bilen. Varje dashcam levereras med en cigarettströmförsörjning med en lång kabel som du enkelt kan stoppa undan. På så sätt kommer dashcamen att slås på och börja spela in när du startar bilen och sluta igen när du stänger av bilen. Förutsättningen för detta är att din bil inte matar ström via cigarettströmförsörjningen när tändningen är avstängd. I så fall behöver du inte heller oroa dig för att den ska tömma bilens batteri eftersom den bara är på när du kör.
Det finns vissa nackdelar med att använda cigarettströmförsörjningen. Om din bil har strömförsörjning när tändningen är avstängd kommer kameran alltid att vara på och du måste slå på och av den manuellt. Parkeringsläget kommer inte heller att fungera eftersom dashcamen inte får ström när bilen är parkerad. I dessa fall rekommenderas att du ansluter den till ett hardwire kit.
2. Hardwire kit
Att ansluta dashcamen till ett hardwire kit är en bra idé när du vill använda dashcamen i parkeringsläge eller när du av någon annan anledning inte vill använda cigarettströmförsörjningen. Ett hardwire kit är en separat strömförsörjning som du ansluter till bilens batteri, helst via säkringsdosan. Genom att ansluta din dashcam på detta sätt kan den användas även när tändningen är avstängd och dashcam kan även spela in i parkeringsläge. Du kan också använda den kontinuerliga strömförsörjningen när du vill att dashcam ska slås på och av med tändningen men cigarettströmförsörjningen i din bil ger kontinuerlig ström. Du ansluter då helt enkelt strömförsörjningen till en säkring som inte ger någon ström när tändningen är avstängd.
Det finns olika hardwire kit beroende på vilken typ av dashcam du har. Standard ”2-wire” hardwire kit har två anslutningar, en + och en -. Du ansluter + till en kontinuerlig eller omkopplad säkring och - till bilens jord. Det finns även 3-tråds nätaggregat som ansluts till både en kontinuerlig och en omkopplad säkring och till bilens jord. Dashcams med 3-tråds nätaggregat har möjlighet att slås på och av automatiskt i parkeringsläge när du slår på och av tändningen. Observera att inte alla dashcams stöder detta alternativ.
3. Powerbank
Om du inte vill ansluta dashcamen till ett eluttag i bilen kan du använda dashcamen med en powerbank. I princip kan du använda en vanlig powerbank eller powerbank som du t.ex. använder för att ladda din telefon och annan utrustning. I de flesta fall kommer dock parkeringsläget på dashcamen då inte att fungera. Ett bättre alternativ är att välja en Cellink powerbank. Dessa Powerbanks är speciellt utformade för att använda dashcams i bilen.
Cellink Neo 5 'Plug&Play' powerbank är det perfekta tillbehöret för att driva din dashcam utan att belasta bilens batteri. Det ger sedan upp till cirka 15 timmars ström till dashcamen när bilen är avstängd. Dashcams med visuellt parkeringsläge (som automatiskt slås på efter att bilen stått stilla i några minuter) kan därför enkelt användas med Cellink Neo 5 powerbank.
Cellinks största och mest avancerade powerbank är Neo 8+. När det gäller funktioner liknar det Neo 5, men det har en större kapacitet på 7500mAh så att du kan använda det ännu längre. Det har också Bluetooth så att du kan kontrollera laddningen på din telefon och du kan ansluta Cellink EXT7-batteriet till Cellink Neo 8+ för att utöka dess kapacitet på obestämd tid.