G-sensor i en dashcam förklaras
, door Allcam dashcams, 2 min lezen
, door Allcam dashcams, 2 min lezen
Eftersom en dashcam spelar in kontinuerligt i Loop recording skrivs de äldsta filerna automatiskt över för nya filer. Vid en kollision vill du naturligtvis inte att videon ska raderas, och därför är alla dashcams utrustade med en G-sensor. En G-sensor är en vibrationssensor som mäter vibrationer. Om en vibration överstiger en viss gräns ser den till att den aktuella videon sparas på ett säkert sätt så att den inte kan raderas.
Om du råkar ut för en kollision är det alltid klokt att ladda ner videon där kollisionen inträffade (och videon före och efter) och lagra den på en annan plats än SD-kortet av säkerhetsskäl. G-sensorn är därför i dessa fall bara en extra säkerhetsåtgärd för att se till att filerna inte går förlorade.
G-sensorn är dock avgörande när du använder en dashcam i parkeringsläge. Detta beror på att i parkeringsläge spelar dashcam kontinuerligt in utan att du är närvarande. Om någon kör på din bil när du parkerar eller om vandaler repar din bil, är G-sensorn den funktion som säkerställer att de viktiga videorna fortfarande finns tillgängliga på SD-kortet.
Dashcam med LCD-skärm visar vanligtvis när G-sensorn aktiveras och videon sparas på ett säkert sätt. I praktiken är det hårda inbromsningar, plötsliga styrrörelser eller dåligt väglag som aktiverar G-sensorn och säkrar videon. På så sätt kan du som förare känna dig trygg med att videon lagras säkert även vid en kollision.
De flesta dashcams lagrar de skyddade videorna i en separat mapp på SD-kortet. Den här mappen används helt enkelt inte av Loop recording för att frigöra utrymme så att videorna i dessa mappar skyddas automatiskt. På vissa modeller av dashcams placeras alla videoklipp i en stor mapp och de enskilda videoklippen skyddas mot radering genom ett så kallat ”skrivskydd”. Filer med skrivskydd kan endast raderas via datorn, vilket också skyddar dem mot automatisk radering på dashcamen.
Det kan hända att filer skyddas för snabbt eller för omständligt. Ibland är filerna redan skyddade när du kör över ett farthinder, andra gånger känns det som om du måste köra ner i en ravin för att bilkameran ska märka det. I nästan alla dashcams kan G-sensorns känslighet därför ställas in på ”Low”, ”Middle” eller ”High”. Med Low höjs gränsen och därmed krävs en kraftigare stöt för att utlösa G-sensorn, och med High sänks gränsen och det krävs relativt lite vibrationer.