Allmänna villkor

Innehållsförteckning

Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Företagarens identitet
Artikel 3 - Tillämplighet
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Avtalet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kostnader vid frånträde
Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätten
Artikel 9 - Priset
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Artikel 11 - Leverans och utförande
Artikel 12 - Transaktioners varaktighet: varaktighet, uppsägning och förlängning
Artikel 13 - Betalning
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Artikel 15 - Tvister
Artikel 16 - Kompletterande eller avvikande bestämmelser

Artikel 1 - Definitioner

I dessa villkor ska följande definitioner gälla:

  1. Ångerfrist: den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
  2. Konsument: en fysisk person som inte agerar som ett led i yrkesutövningen eller näringsverksamhet och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren;
  3. Dag: kalenderdag;
  4. Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en serie varor och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden;
  5. varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.
  6. Ångerrätt: konsumentens möjlighet att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
  7. Blankettmall: den blankettmall för utövande av ångerrätt som näringsidkaren tillhandahåller och som konsumenten kan fylla i när han eller hon vill utöva sin ångerrätt.
  8. Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder varor och/eller tjänster till konsumenter på distans;
  9. Distansavtal: ett avtal varigenom, inom ramen för ett system som organiseras av företagaren för distansförsäljning av varor och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv användning sker av en eller flera tekniker för distanskommunikation;
  10. Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren har samlats i samma rum vid samma tidpunkt.
  11. Allmänna villkor: de nuvarande allmänna villkoren för entreprenören.

Artikel 2 - Företagarens identitet

Allcam.se
Molenbeekstraat 18H
1078XD Amsterdam
Nederländerna

Telefonnummer: +31636130403
E-postadress: info@allcam.nl

Handelskammarens nummer: 83851496
BTW-identificatienummer: NL863009864B01

Artikel 3 - Tillämplighet

  1. Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal och beställning som ingåtts mellan entreprenör och konsument.
  2. Innan distansavtalet ingås kommer texten till dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan inspekteras i företagarens lokaler och att de kommer att skickas gratis till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
  3. Om distansavtalet ingås elektroniskt, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt på konsumentens begäran.
  4. För det fall särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och vid motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för denne.
  5. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller upphävda, ska avtalet och dessa villkor i övrigt fortsätta att gälla och den berörda bestämmelsen ska utan dröjsmål genom ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som så nära som möjligt närmar sig den ursprungliga bestämmelsens innebörd.
  6. Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas ”i andan” av dessa allmänna villkor.
  7. Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas ”i andan” av dessa allmänna villkor.

Artikel 4 - Erbjudandet

  1. Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.
  2. Erbjudandet är utan skyldighet. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.
  3. Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder, är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och / eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.
  4. Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte vara en anledning till ersättning eller upplösning av avtalet.
  5. Bilder på produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Operatören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.
  6. Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet. Detta gäller särskilt:
    • priset inklusive skatter
    • eventuella fraktkostnader
    • på vilket sätt avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som är nödvändiga för detta;
    • huruvida ångerrätten är tillämplig eller inte
    • betalnings-, leverans- och fullgörandemetoden för avtalet
    • Tidsfristen för att acceptera erbjudandet eller den tid inom vilken näringsidkaren garanterar priset;
    • Nivån på taxan för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga grundtaxan för det kommunikationsmedel som används;
    • Huruvida avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, på vilket sätt konsumenten kan ta del av det;
    • Det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, rätta de uppgifter som konsumenten har lämnat i samband med avtalet;
    • Eventuella andra språk än nederländska på vilka avtalet kan ingås;
    • De uppförandekoder som näringsidkaren omfattas av och det sätt på vilket konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder på elektronisk väg.
    • Distansavtalets minimilängd om det är fråga om en längre transaktion.

Artikel 5 - Avtalet

  1. Om inte annat följer av bestämmelserna i punkt 4, ingås avtalet när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i detta.
  2. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt kommer näringsidkaren omedelbart att bekräfta mottagandet av acceptansen av erbjudandet elektroniskt. Så länge som detta godkännande inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.
  3. Om avtalet ingås elektroniskt ska entreprenören vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
  4. Företagaren kan - inom de rättsliga ramarna - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om entreprenören på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en order eller ansökan eller att förena särskilda villkor för genomförandet, samtidigt som han anger skäl.
  5. Företagaren kommer att inkludera följande information med produkten eller tjänsten till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:
    • Besöksadressen till företagarens etablering dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
    • Villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller, i förekommande fall, tydlig information om undantag från ångerrätten;
    • Information om garantier och befintliga eftermarknadstjänster;
    • de uppgifter som anges i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte näringsidkaren redan har lämnat dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet fullgörs
    • Kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid.
  6. Vid en transaktion som löper under en viss tid gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
  7. Varje avtal ingås under suspensiva villkor om tillräcklig tillgänglighet av de relevanta produkterna.

Artikel 6 - Ångerrätt

Vid leverans av produkter:

  1. Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att säga upp avtalet utan att ange skäl i 14 dagar. Denna reflektionsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som tidigare utsetts av konsumenten och som gjorts känd för entreprenören.
  2. Under reflektionsperioden kommer konsumenten att hantera produkten och dess förpackning med försiktighet. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han återlämna produkten till näringsidkaren med alla levererade tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och originalförpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren har lämnat.
  3. Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till näringsidkaren inom 60 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten måste meddela detta med hjälp av standardformuläret eller genom ett annat kommunikationsmedel, t.ex. e-post. Efter att konsumenten har uttryckt sin önskan om att utnyttja sin ångerrätt ska konsumenten returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna returnerades i tid, till exempel med hjälp av ett avsändningsbevis.
  4. Om kunden inte har uttryckt sin önskan att använda sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till entreprenören efter utgången av de perioder som nämns i punkterna 2 och 3, är köpet ett faktum.

Vid leverans av tjänster:

  1. Vid leverans av tjänster har konsumenten möjlighet att upplösa avtalet utan att ange skäl i minst 14 dagar, med början den dag då avtalet ingås.
  2. För att kunna utnyttja sin ångerrätt ska konsumenten följa de rimliga och tydliga instruktioner som operatören lämnar vid tidpunkten för erbjudandet och/eller senast vid leveransen.

Artikel 7 - Kostnader vid frånträde

  1. Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt ska han eller hon högst stå för kostnaderna för returförsändelsen.
  2. Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företagaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter ångerrätten. Detta gäller under förutsättning att produkten redan har mottagits tillbaka av entreprenören eller att avgörande bevis för fullständig retur kan tillhandahållas. Återbetalning sker via samma betalningsmetod som konsumenten använt, såvida inte konsumenten uttryckligen godkänner en annan betalningsmetod.
  3. Om varan skadats på grund av vårdslös hantering av konsumenten är konsumenten ansvarig för eventuell värdeminskning av varan.
  4. Konsumenten kan inte hållas ansvarig för produktens värdeminskning om företagaren inte har lämnat all lagstadgad information om ångerrätten, vilket bör göras innan köpeavtalet ingås.

Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätt

  1. Företagaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten är endast giltigt om näringsidkaren tydligt angav detta i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingicks.
  2. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter
    • som har tillverkats av näringsidkaren i enlighet med konsumentens specifikationer;
    • som är tydligt personliga till sin natur
    • som inte kan returneras på grund av sin natur;
    • som förstörs eller åldras snabbt;
    • vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har något inflytande över;
    • för enskilda tidningar och tidskrifter;
    • för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara där konsumenten har brutit förseglingen;
    • för hygieniska produkter som konsumenten har brutit förseglingen på.
  3. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster
    • som avser logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
    • vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
    • som rör vadslagning och lotterier.

Artikel 9 - Priset

  1. Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar på grund av ändrade momssatser.
  2. I motsats till föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att alla priser som nämns är riktpriser kommer att nämnas i erbjudandet.
  3. Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser.
  4. Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har föreskrivit det och:
    • de är en följd av lagbestämmelser eller föreskrifter, eller
    • konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.
  5. De priser som nämns i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.
  6. Alla priser är föremål för tryck- och sättningsfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.

Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

  1. Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och gällande lagbestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter på dagen för avtalets ingående. Om så avtalats garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för annat än normal användning.
  2. En garanti som lämnas av näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren på grundval av avtalet.
  3. Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter ska rapporteras till entreprenören skriftligen inom 2 månader efter leverans. Retur av produkterna ska ske i originalförpackningen och i nytt skick.
  4. Entreprenörens garantiperiod motsvarar fabrikens garantiperiod. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, och inte heller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.
  5. Garantin gäller inte om:
    • konsumenten själv har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
    • de levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt slarvigt behandlats eller behandlats i strid med entreprenörens instruktioner och/eller på förpackningen;
    • felaktigheten är helt eller delvis resultatet av föreskrifter som regeringen har fastställt eller kommer att fastställa angående arten eller kvaliteten på de material som används.

Artikel 11 - Leverans och genomförande

  1. Entreprenören kommer att ta största möjliga försiktighet när han tar emot och utför produktorder och när han bedömer förfrågningar om tillhandahållande av tjänster.
  2. Leveransplatsen är den adress som konsumenten har gjort känd för företaget.
  3. Med förbehåll för vad som anges i punkt 4 i denna artikel kommer företaget att utföra accepterade beställningar med lämplig hastighet men senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har gått med på en längre leveransperiod. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad. Konsumenten har inte rätt till någon ersättning.
  4. Alla leveransvillkor är vägledande. Konsumenten kan inte härleda några rättigheter från några villkor som nämns. Överskridande av ett villkor berättigar inte konsumenten till ersättning.
  5. Vid upplösning i enlighet med punkt 3 i denna artikel kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter upplösningen.
  6. Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig kommer entreprenören att anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det att anges tydligt och begripligt att en ersättningsartikel levereras. Med ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returtransport ska bäras av entreprenören.
  7. Risken för skada och / eller förlust av produkter ligger hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som utsetts i förväg och gjorts känd för entreprenören, såvida inte annat uttryckligen avtalats.

Artikel 12 - Transaktioners varaktighet: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

  1. Konsumenten får när som helst säga upp ett tillsvidareavtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de uppsägningsregler som avtalats och en uppsägningstid på högst en månad.
  2. Konsumenten kan säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster när som helst vid utgången av den tidsbegränsade perioden i enlighet med tillämpliga uppsägningsregler och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
  3. Konsumenter får säga upp de avtal som avses i föregående stycken:
    • sägas upp när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period
    • åtminstone säga upp dem på samma sätt som de ingicks av honom;
    • alltid säga upp med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv.

Förlängning

  1. Ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tid.
  2. Trots vad som sägs i föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter förlängas underförstått för en bestämd tid som inte överstiger tre månader, om konsumenten kan säga upp det förnyade avtalet mot slutet av förlängningsperioden med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
  3. Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts om regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förlängas underförstått på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp det med en uppsägningstid som inte överstiger en månad och en uppsägningstid som inte överstiger tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång i månaden, leverans av dagstidningar eller veckotidningar och tidskrifter.
  4. Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter genom introduktion (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte underförstått och upphör automatiskt vid prov- eller introduktionsperiodens slut.

Varaktighet

  1. Om ett avtal varar längre än ett år, får konsumenten efter ett år när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimliga och skäliga skäl talar emot uppsägning före utgången av den avtalade tiden.

Artikel 13 - Betalning

  1. Om inte annat har avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den betänketid som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen på avtalet.
  2. Konsumenten har skyldighet att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som lämnats eller nämnts till entreprenören.
  3. Om konsumenten inte betalar har företagaren rätt att, med förbehåll för lagliga begränsningar, debitera de rimliga kostnader som i förväg har meddelats konsumenten.

Artikel 14 - Klagomålsförfarande

  1. Entreprenören har ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomål i enlighet med detta klagomålsförfarande.
  2. Klagomål om genomförandet av avtalet måste lämnas till entreprenören fullständigt och tydligt beskrivet inom två månader efter det att konsumenten har upptäckt bristerna.
  3. Klagomål som lämnas till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
  4. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.
  5. För klagomål bör en konsument först vända sig till företagaren. Om webbutiken är ansluten till Stichting WebwinkelKeur och klagomålen inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse, ska konsumenten vända sig till Stichting WebwinkelKeur(www.webwinkelkeur.nl), som medlar kostnadsfritt. Kontrollera om denna webbshop har ett aktuellt medlemskap via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/. Om en lösning inte kan hittas har konsumenten möjlighet att få sitt klagomål behandlat av den oberoende skiljenämnden som utsetts av Stichting WebwinkelKeur, beslutet är bindande och både näringsidkaren och konsumenten samtycker till detta bindande beslut. Att lämna in en tvist till denna tvistlösningskommitté medför kostnader som konsumenten måste betala till kommittén i fråga. Det är också möjligt att lämna in klagomål via den europeiska ODR-plattformen(http://ec.europa.eu/odr).
  6. Ett klagomål upphäver inte företagarens skyldigheter, såvida inte företagaren skriftligen anger något annat.
  7. Om ett klagomål anses vara motiverat av entreprenören kommer entreprenören, efter eget gottfinnande, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.

Artikel 15 - Tvister

  1. På avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller gäller endast nederländsk lag. Även om konsumenten är bosatt utomlands.
  2. Wienförsäljningskonventionen gäller inte.

Artikel 16 - Ytterligare eller olika bestämmelser

Ytterligare bestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och bör registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra dem på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare.

Footer image

© 2024 Allcam, Powered by Shopify

    • American Express
    • Apple Pay
    • Google Pay
    • Maestro
    • Mastercard
    • PayPal
    • Union Pay
    • Visa

    Login

    Wachtwoord vergeten?

    Heb je nog geen account?
    Maak gratis een account aan en geniet van vele voordelen.